top of page

תמצית עמדת הפורום בנושא המהפכה המשפטית המתוכננת

ממשלת ישראל מקדמת בימים אלה שורה של שינויים חוקתיים ומשפטיים מרחיקי-לכת. ניתוח השינויים הוביל את פורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה למסקנה כי אימוצם יפגע באופן בלתי-הפיך בשיטת המשטר הדמוקרטית בישראל.

במרכז השינויים עומדים כמה תיקונים לחוקי יסוד, שעניינם:

1. מתן שליטה מוחלטת לרוב הקואליציוני במינוי שופטים לכל הערכאות השיפוטיות

2. מניעת ביקורת שיפוטית אפקטיבית על חקיקת הכנסת

3. דילול הביקורת השיפוטית על החלטות הממשלה ושריה

4. החלשה משמעותית של מנגנון הייעוץ המשפטי לממשלה כשומר סף

• לצד החלשת הפיקוח המשפטי החיצוני של בתי המשפט והפיקוח המשפטי הפנימי של היועצים המשפטיים על פעולות הממשלה, הממשלה החדשה מקדמת מהלכים נוספים שיביאו לריכוז כוח מופרז ובלתי מבוקר בידי הרשות המבצעת, לרבות חיזוק השליטה של הדרג הפוליטי במשטרה ובצבא, סגירת תאגיד השידור הציבורי, וצמצום הפעילות של ארגוני חברה אזרחית.

• עמדת פורום המרצות והמרצים היא שכל אחד משינויים אלו כשלעצמו מעניק כוח יתר לרוב הקואליציוני. בעוד שניתן לקדם רפורמות מאוזנות במערכת המשפט, השינויים המוצעים אינם מאוזנים כלל. חמור מכך, שילובם של השינויים יחדיו יוביל לריכוז כוח כמעט בלתי מוגבל בידי הממשלה, שכבר היום שולטת בכנסת, ומעתה תוכל לשלוט גם ברשות השופטת. משמעות הדבר היא פגיעה קשה בעקרונות היסוד הדמוקרטיים של הפרדת רשויות, שלטון החוק, והגנה על זכויות אדם. במילים אחרות, תיקוני החקיקה, אם יתקבלו, ישנו באופן מהותי את שיטת המשטר שקיימת כיום בישראל.


להורדת המסמך המלא:

נייר עמדה תקציר עמדת פורום המרצות והמרצים למשפטים
.pdf
Download PDF • 110KB

bottom of page