top of page

תגובה ראשונית מטעם הפורום להצעת נשיא המדינה


הפורום מברך על קריאתו של נשיא המדינה הערב לעצור את הניסיון לחוקק שינוי יסודי בשיטת המשטר בישראל ברוב הקואליציוני בלבד ועל ההכרה בכך ששינוי יסודי שכזה חייב להיעשות בהסכמה רחבה. כן אנו מברכים על ההכרה בכך כי מכלול חלקי הרפורמה המוצעת מעלים חשש עמוק לפגיעה ביסודותיה הדמוקרטיים של ישראל, ועל הדגשתו של הנשיא כי ישנה חשיבות עליונה בקיומה של רשות שופטת מקצועית, עצמאית ובלתי תלויה. כן יש לברך על אמירתו של הנשיא כי תנאי הכרחי לכל שינוי הינו חקיקה של חוק יסוד: החקיקה. אנו מודעים לכך שהנשיא לא נכנס לפרטים והציג עקרונות כלליים בלבד. עם זאת, אנו סבורים כי הצעתו לוקה בחסר במספר היבטים קריטיים.

ראשית, אין בה כל התייחסות לתנאי המינימום הנדרשים במשטר דמוקרטי בכל הקשור להגנה על זכויות הפרט. אנו סבורים כי לצד חוק יסוד: החקיקה, אשר יקבע את הפרוצדורה לחקיקת חוקי יסוד, יש לעמוד על כך שיחוקק חוק יסוד שמעגן את זכויות הפרט.

שנית, לפי הצעת הנשיא, חוקי יסוד יחוסנו מביקורת שיפוטית אם יתקבלו בפרוצדורה מסויימת שתיקבע. ואולם, בייחוד בהיעדר חקיקת יסוד המעגנת את זכויות האדם, ניתן יהיה לפגוע בזכויות יסוד באמצעות חקיקת חוק יסוד ספציפי וכך לחסנו מביקורת שיפוטית. בתנאים אלה, לא ניתן לקבל הסדר המחסן חוקי יסוד מביקורת שיפוטית לחלוטין.

שלישית, מוצע במתווה הנשיא לקבוע בחוק יסוד: החקיקה מנגנון התגברות על פסק דין הקובע כי חוק בטל, וזאת "באמצעות רוב והליך שייקבעו בהידברות ובהסכמה". אולם, מעבר לקושי הכללי שבפסקת התגברות, אין בהצעה כל מגבלה על הזכויות עליהן ניתן להתגבר. יודגש: ישנן זכויות יסוד שלא ניתן להתגבר עליהן במשטר דמוקרטי אף בהחלטת רוב; כמו כן ישנם "כללי משחק", ובראש ובראשונה בחירות שוות וחופשיות, שעליהם לא ניתן להתגבר.

רביעית, הצעת הנשיא להרכב הוועדה לבחירת שופטים אינה מסירה את החשש הקיים בהצעות הנוכחיות מטעם הקואליציה. בפרט, הצעה ל"שוויון בין הרשויות" עלולה להותיר בפועל את השליטה במינויים בידי הקואליציה, שכן נציגי הקואליציה, מטבע הדברים, יצטרפו לנציגי הממשלה. לכן, עקרון יסוד לכל הרכב של הוועדה לבחירת שופטים חייב להיות שלא יהיה רוב מוחלט לקואליציה, או, לחלופין, שיידרש רוב מיוחד לבחירת שופטים כך שהקואליציה לא תוכל למנותם לבדה.

חמישית, הנשיא מציע כי הפרטים של כלל השינויים יתקבלו בהסכמה רחבה, אך לא מתווה עקרונות הליכיים להסכמה כזו, באופן המבטיח ייצוג למיעוטים. זאת ועוד, חשוב במיוחד בעת הזו להקפיד על הליך שקול, יסודי וענייני, וכי כל שינוי אשר הליך כזה יניב יחול מהכנסת הבאה בלבד.

אנו סבורים, לפיכך, כי הצעת הנשיא, כפי שהיא, מקבלת כנקודת מוצא רבות מהנחות היסוד המסוכנות הטמונות בהצעות הנוכחיות מצד הקואליציה, וכי כל הליך הידברות חייב לתת עליהן את הדעת ולתת להן מענה.


תגובה ראשונית להצעת הנשיא
.pdf
Download PDF • 118KB

bottom of page