בנייר עמדה זה אנו מתמקדים בשאלת מועד התחולה בזמן של השינויים המשטריים שעל הפרק. מסקנת נייר העמדה היא שההצעות לשינוי חוק-יסוד השפיטה מהוות שימוש לרעה בסמכות מכוננת עקב ניגוד העניינים המובהק שבו מצוי הרוב הקואליציוני. משכך, אף מבלי לעסוק בשאלה האם השינויים המוצעים פוגעים בליבת הערכים של מדינת ישראל – ולדעתנו הם פוגעים – יש לכל הפחות לקבוע שהשינויים הללו ייכנסו לתוקף החל מהכנסת הבאה.
נייר עמדה זה מראה כי השינויים שכרגע מקודמים על ידי הקואליציה מהווים מקרה מובהק של שימוש לרעה בסמכות מכוננת. אלו שינויים שמשנים מרכיבים בסיסיים בכללי המשחק – מרכיבים שנועדו להגביל את הרוב.
מסקנת נייר העמדה היא כי קביעת תחולה מידית לכל אחד מאלה ולכל אלא יחדיו:
1) שינוי השיטה לבחירת השופטים באופן שמעניק לרוב הקואליציוני המחוקק את השינוי כח בלתי מוגבל;
2) חיסון חוקי היסוד מביקורת שיפוטית כלשהי, ובפרט בלי התייחסות לכלל הזיהוי;
3) קביעת פסקת התגברות גורפת על כלל ההסדרים החוקתיים שניתנת להפעלה ברוב קואליציוני;
4) שינוי דרכי מינוי היועצים המשפטיים על ידי הפיכתם למינוי פוליטי והפיכת מעמד חוות דעתם להמלצה בלבד –
מהווה שימוש רעה בסמכות מכוננת ולכן היא חורגת מסמכותה של הכנסת. מסקנה זו מקבלת משנה תוקף בהעדר הסכמה רחבה בין חלקי הכנסת. עקב כך, לפי המצב המשפטי הקיים, חוק-יסוד כזה אינו תקף, ולכל הפחות ייקבע שתחולתו תידחה עד למועד תחילת כהונתה של הכנסת הבאה.
נייר העמדה המלא מצורף.
コメント