בנייר עמדה זה אנו בוחנים את צעדי הממשלה ה-37 לאור עמדות ועדת ונציה.
ועדת ונציה (The Venice Commission) הינה גוף אשר הוקם בשנת 1990, על מנת לייעץ למועצת אירופה (The Council of Europe) בסוגיות של שלטון החוק וקידום הדמוקרטיה. תפקיד הוועדה הנו גם לספק סיוע וייעוץ בעניינים משפטיים למדינות החברות במועצת אירופה, ולסייע להן להתאים את מוסדותיהן המשפטיים והשלטוניים לסטנדרטים האירופאים והבינלאומיים המקובלים בתחומי הדמוקרטיה, זכויות אדם ושלטון החוק. בשנת 2002 תוקנה חוקת הוועדה, באופן אשר נועד לאפשר למדינות שאינן חברות במועצת אירופה להצטרף אליה. בעקבות זאת, ישראל הצטרפה לוועדה בשנת 2008.
סקירה של דו"חות וחוות דעת הוועדה בנושאים הרלוונטיים לצעדים לשינוי המשטר אותה מקדמת הממשלה בימים אלה מעלה כי הצעדים המוצעים מנוגדים לחלוטין לפרקטיקות הטובות ביותר כפי שמזהה אותן ועדת ונציה. במסמך קצר זה נראה כי בשלב זה, צעדי הממשלה מנוגדים לעמדות ועדת ונציה לפחות בשלושה היבטים: שיטות בחירת השופטים, הפרוצדורה לביצוע שינויים חוקתיים, וכיבוד עקרונות של שלטון החוק. אם ההצעות יעברו, ישראל תעמוד לצד מדינות כגון פולין, הונגריה וטורקיה אשר לגביהן פורסמו בשנים האחרונות חוות דעת שליליות מאד מטעם הוועדה.
סקירתנו מראה כי הצעדים לשינוי המשטר, אותם מקדמת ממשלת ישראל, יעלו לכדי הפרה מערכתית של הערכים המצויים בבסיס עקרונות היסוד המשפטיים, אותם זיהתה ועדת ונציה. הצעדים יחתרו תחת הסטנדרטים המינימליים שהציבה ועדת ונציה, לעניין אופן בחירת השופטים, הפרוצדורה לעריכת שינויים חוקתיים, ועקרונות שלטון החוק הנוהגים במדינות דמוקרטיות מודרניות.
ויודגש, כי על פי ועדת ונציה יש לבחון את הצעדים כמכלול ולאור הקשרם, ובחינה זו אך מעצימה את הפגיעה בכל אחד מהאלמנטים הללו.
אימוץ הצעדים האלה יכניס את ישראל ל"מועדון" מפוקפק של מדינות מביו חברות הוועדה, אשר המבנה המשפטי והחוקתי שלהן הולך ומתרחק מהמקובל בקרב המדינות הדמוקרטיות המתוקנות והמודרניות.
Comentarios