top of page

גיבוש עמדה משפטית של שרים וממשלה

פורום המרצות והמרצים למשפטים למען הדמוקרטיה - קבוצה בלתי מאוגדת של מומחים ומומחיות למשפט הישראלי ולמשפט הציבורי בפרט הפועלת בהתנדבות - רואה בדאגה רבה את הכוונה המסתמנת לפעול לביטול עצמאותה של הרשות השופטת, להכפפתה לעריצות הממשלה, ולפגיעה במעמדם העצמאי של היועצים המשפטיים לממשלה ולמשרדי הממשלה.

בהתייחס באופן קונקרטי להצעת יו״ר ועדת החוקה, חוק ומשפט, לתיקון חוק יסוד: הממשלה, לפיה הסמכות לקבוע עמדה משפטית ולייצגה בפני ערכאות שיפוטיות תהיה נתונה לממשלה או לשרים תוך שאין בעצה משפטית בעניין קיומה של מניעה משפטית כדי לחייב אותה, הצעה זו תפגע קשות בעקרון חוקיות המינהל, תעודד ותתמרץ את הרשויות לפעול שלא כחוק ומתוך שחיתות מוסדית ותביא לפגיעה אנושה בתפקודה התקין של הממשלה ומכאן - לפגיעה יומיומית במערכות הכלכלה והחברה בישראל. יודגש כי כיום רוב העתירות נגד המדינה נדחות כי בתי המשפט סומכים על הייעוץ המשפטי המקצועי והעצמאי. אף בזירה הבינלאומית, המדינה נהנית מאמינות בשל הערכה לייעוץ המשפטי ולבתי המשפט שלנו. יתרונות אלה יעלמו תחת ההצעה החדשה. בעוד שהאינטרס הראשון במעלה של כל ממשלה הוא שציבור האזרחים יציית לחוק, לפי המוצע החוק לא יחול על הממשלה שכן אין משקל לעמדת יעוץ משפטי, והיא תפעל גם כאשר ייאמר לה במפורש שפעולותיה עתידות להיות לא חוקיות.

נייר עמדה זה נכתב כתגובה מיידית למצע לדיון שהניח יו״ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, מסמך אשר לפי מכתב היועצת המשפטית לכנסת גובש בלא כל מעורבות הייעוץ המשפטי, באופן החורג ממסלולי חקיקה מקובלים, ובאופן העלול להטעות. בצוק העתים ותוך התנגדות לטיב ההליכים המתבצעים כעת ולמידת התאמתם לנורמות מקובלות של חקיקה, נציג כאן את עמדתנו בנוגע להצעה המסוימת. יתר על כן, המצע הקונקרטי הינו חלק ממהלך כולל ורב זרועות שאנו רואים בו כמכוון לביטול אופיה הדמוקרטי של ישראל, ביטול מעמדו העצמאי של בית המשפט העליון, וקיבוע עריצות הממשלה לדורות. אנו מתנגדים בכל תוקף למהלכים אלה, ואין בהתייחסותנו הממוקדת להלן כדי לבטא כל נכונות או הסכמה עמם.


טבלת השוואה בין ישראל למדינות אחרות המראה את חשיבות השמירה על מעמדו העצמאי של הייעוץ המשפטי לממשלה ולשרים:




להורדת המסמך המלא:


נייר עמדה גיבוש עמדה משפטית של שרים וממשלה
.pdf
Download PDF • 196KB

bottom of page